De Elandtest
De elandtest is een veiligheidstest voor auto’s die ontwikkeld is in Scandinavië. Maar waarom is de test ‘Elandtest’ genoemd?Dit komt doordat het in de Scandinavische landen mogelijk is dat er een 800 kilogram zware eland de weg oversteekt waarvoor de automobilist probeert uit te wijken. Tijdens de test wordt er een plotselinge uitwijkmanoeuvre op droog asfalt uitgevoerd met een snelheid van ongeveer 60 á 70 km/u.
Een ‘gefaalde’ elandtest houdt in dat de auto iets gevaarlijks doet tijdens de manoeuvre, bijvoorbeeld wielen van de grond, slippen of in het geval van de Mercedes A-Klasse in 1997: omvallen. Mercedes erkende het probleem en zorgde ervoor dat ESP (Electronic Stability Program) snel zijn weg vond naar de compacte Mercedes. En daarna uiteindelijk naar vele andere auto’s, waardoor bij het gros van de elandtests nu verzekerd is dat de auto geen gekke dingen doet.
Je zou zeggen dat de voor de elandtest gefaalde Toyota Hilux in 2016 een uitzondering is. Onlangs is echter weer een Toyota door het Zweedse team bestempeld als ‘gezakt voor de elandtest’. Dit keer de RAV4. Het is niet dat de auto omvalt, maar de wielen komen toch even los en de auto raakt in een verrassend gevaarlijke slip.