Review: Oktober van Søren Sveistrup

16-10-2022

Een meesterwerk van spanning, waarom ‘Oktober’ van Søren Sveistrup je volledig in zijn greep houdt.

Na het fenomenale succes van de Deense televisieserie The Killing waagde scenarioschrijver Søren Sveistrup zich in 2018 aan zijn eerste thriller. Met ‘Oktober’ leverde hij meteen een debuut af dat internationale erkenning kreeg en werd verfilmd als Netflix-serie onder de titel ‘The Chestnut Man’. En terecht, want dit boek is een adembenemende achtbaan van spanning die je vanaf de eerste bladzijde meesleept.

Een verhaal dat je niet loslaat

‘Oktober’ opent op de eerste dinsdag van oktober, wanneer minister Rosa Hartung na een jaar verlof terugkeert naar haar post bij Sociale Zaken. Een jaar eerder verdween haar twaalfjarige dochter Kristine op gruwelijke wijze. Hoewel een psychisch gestoorde man de moord heeft bekend, is het lichaam van het meisje nooit gevonden. Op diezelfde dag dat Hartung terugkeert, wordt in een Kopenhaagse buitenwijk een jonge alleenstaande moeder op brute wijze vermoord. Een van haar handen is afgezaagd, en op de plaats delict treffen rechercheurs Thulin en Hess een kastanjepoppetje aan dat een sinister geheim blijkt te bevatten.

Wat volgt is een meesterlijk geconstrueerde thriller waarin Sveistrup bewijs dat zijn televisie-ervaring hem geen windeieren heeft gelegd. Het boek leest als een perfecte serie: korte, puntige hoofdstukken die elk eindigen met een cliffhanger, beeldend taalgebruik dat je direct in de Kopenhaagse straatjes plaatst, en een tempo dat je geen moment loslaat.

Personages die leven en ademen

Waar ‘Oktober’ echt uitblinkt, is in de karakterontwikkeling. Rechercheurs Thulin en Hess zijn geen platte stereotypen, maar complexe figuren met eigen trauma’s en motivaties. Sveistrup slaagt erin om ze zodanig uit te diepen dat je je echt in hen kunt inleven. Ook de andere personages, van minister Hartung tot de verschillende verdachten, krijgen voldoende diepgang om geloofwaardig over te komen.

Het is precies deze menselijke component die ‘Oktober’ onderscheidt van de grijze massa thrillers. Sveistrup toont dat hij niet alleen spanning kan creëren, maar ook emotionele resonantie. Je voelt de wanhoop van een moeder die haar kind kwijt is, de frustratie van rechercheurs die tegen een muur oplopen, en de angst van een stad die in de greep is van een seriemoordenaar.

Een plot vol verrassingen

Zonder te veel weg te geven: ‘Oktober’ weet je constant op het verkeerde been te zetten. Net wanneer je denkt de draad te hebben gevonden, gooit Sveistrup het roer om. De verschillende verhaallijnen worden vakkundig verweven tot een geheel dat pas in de ontknoping volledig duidelijk wordt. Het kastanjemotief – dat centrale element uit het verhaal – is niet alleen griezelig maar ook intelligent gebruikt als verbindende factor.

De schrijver speelt een slim spel met de lezer. Hij zaait hints en aanwijzingen, creëert verdachten en valse sporen, maar de uiteindelijke oplossing komt uit een hoek die je niet had voorzien. Toch voelt de ontknoping niet geforceerd aan – alle puzzelstukjes vallen logisch op hun plaats.

Scandinavische thriller op zijn best

‘Oktober’ heeft alle ingrediënten die we kennen en liefhebben van de Scandinavische thriller: een donkere, koude setting, complexe personages gebukt onder het gewicht van hun verleden, en een onderzoek dat zowel de rechercheurs als de lezer tot het uiterste drijft. Maar Sveistrup voegt er zijn eigen stempel aan toe met een cinematografische schrijfstijl die het verhaal tot leven brengt.

Het boek behandelt ook zware thema’s zoals kindermishandeling en uithuisplaatsing op een respectvolle maar onverschrokken manier. Sveistrup durft de donkere kanten van de samenleving te belichten zonder sensatiezucht.

Een kleine kanttekening

Als er al kritiek mogelijk is, dan is het dat het einde enigszins abrupt aanvoelt na de lange, zorgvuldige opbouw. Sommige lezers zullen misschien meer willen van de ontknoping na al die spanning. Maar dit doet nauwelijks afbreuk aan de algehele kwaliteit van het verhaal.

Conclusie

‘Oktober’ is een thriller die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Sveistrup toont met zijn debuut dat hij niet alleen een getalenteerd scenarioschrijver is, maar ook een begaafd romancier. Het boek verdient zijn internationale succes ten volle en laat je als lezer achter met het verlangen naar meer van dit duo rechercheurs.

Voor liefhebbers van Scandinavische thrillers is ‘Oktober’ een absolute aanrader. Het heeft de kwaliteit van Stieg Larsson, de atmosfeer van Henning Mankell en een eigen, unieke stem die Sveistrup onderscheidt van zijn collega’s.

Een meesterwerk!

5 van 5 sterren
Door: Nordic Start

Bestel direct


De langverwachte opvolger ‘Koekoeksjong‘ is dit jaar verschenen en brengt rechercheurs Thulin en Hess terug voor een nieuwe, even meeslepende zaak. Deze tweede thriller wordt later dit jaar uitgebreid besproken op Nordic Start dus houdt ons platform in de gaten!

error: Foto's zijn beschermd